Tårtrecept
På allmän begäran kommer här receptet på tårtan som Benita hade bakat till trädgårdsfesten.
Kalastårta med maräng och rabarbergrädde
ca 12 bitar
Botten:
75 g margarin
1 dl socker
4 äggulor
1½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
2-3 msk mjölk
Maräng:
4 äggvitor
2 dl socker
Fyllning:
8 dl rabarber
3 dl socker
lite vatten
2-3 dl vispgrädde
Gör så här:
Sätt ugnen på 150º. Lägg bakplåtspapper eller väl smort smörgåspapper i en långpanna.
Rör rumsvarmt fett och socker poröst. Skilj på äggens vitor och gulor. Rör ner en gula i taget. Tillsätt mjölken och mjölet blandat med bakpulvret. Rör till en jämn smet.
Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret, lite i taget, och fortsätt vispa i några minuter.
Bred ut sockerkakssmeten i långpannan och bred marängen ovanpå.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 25 minuter. Låt kakan svalna. Lossa den med pannkaksspade eller dylikt och låt den sedan kallna på papperet.
Skala ev rabarbern och skär i centimetertjocka skivor. Lägg i kastrull tillsammans med sockret och lite vatten (några matskedar). Koka tills det blir en ganska tjock kompott. Låt kompotten svalna och blanda sedan med vispad grädde.
Dela kakan på mitten och lägg den ena halvan ovanpå den andra med rabarbergrädden i mitten.


0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home